Ejawi Blogger

Ejawi provide blog space dedicated to the members registered with the ejawi. In this blog, members can include any entry it deems fit, especially in connection with the Jawi script. Regardless of whether activities such as seminars, workshops, conventions and so on. You can also submit articles related to the Jawi script, and other products so that other members can equally give opinions, suggestions, criticism, constructive criticism.

However, you are prohibited from publishing provocative articles, the issues that affect the sensitivity of society and people, rumors, and anything deemed not beneficial to current developments in the Jawi script.




By sufi on 27/10/2009 22:39 1 comment
SOALAN JAWI TAHUN 1-TAHUN 6
Assalamualaikum...tahniah kepada pengendali website ni, kerana dapat mewujudkan satu medan yang bermanfaat dalam Pelajaran Jawi atau Ilmu Jawi..saya berharap pada masa akan datang diwujudkan satu Tabung Koleksi Soalan-soalan Jawi Tahun1-Tahun 6 sebagai rujukan GPI membina soalan.Para pengunjung disarankan juga dapat menyumbang soalan2 di sini. Wassalam
http://jqafskpht08.blogspot.com

By maniz on 21/10/2009 17:40 Tiada comment
Saya bercakap berdasarkan pendapat saya. Betulkan jika saya salah.
Tulisan jawi merupakan adaptasi daripada tulisan arab sebagaimana yang terdapat dalam Al-Quranulkarim kecuali bagi huruf (cha/nga/pa/ga/vi/nya).
Pada asasnya bentuk tulisan juga sama (tulisan sambung mengubah bentuk asal huruf yang boleh disambung) kecuali tanda-tanda bacaan, idgham, dsb.
Justeru, sekiranya seseorang individu tersebut buta jawi berkemungkinan besar (atau memang pasti) tidak boleh membaca Al-Quran.
Kalau pernyataan itu benar dan boleh dijadikan ukuran, berapa peratuskah orang Islam di negara Malaysia tercinta ini yang boleh membaca Al-Quran?
Tepuk dada tanya selera...
Sketsa di kelas sekolah dewasa dalam filem 'Pendekar Bujang Lapok' yang dibuat berpuluh tahun lampau adalah sindiran yang masih releven hingga kini.

By maniz on 15/10/2009 12:04 Tiada comment
perkasakah jawi?
banyak bloggers minta jawi digunakan macam pada papan tanda, minit mesyuarat dan sebagainya.
ya, memang bagus. tapi terimalah hakikat.
masyarakat kita sekarang ni buta jawi. kalau nak perkasakan semula jawi hendaklah bermula dari sekolah rendah.
bak kata; kalau dah jadi buluh susah dah nak lentur. buat meriam buluh atau lemang takpe.
kalau anda terfikir '"takpe kita buat pelan-pelan, signboard tu bubuhlah tulisan jawi dan rumi sekali. bagi biasakan dulu"
apa? hangpa ingat masyarakat kita ni nak baca tulisan jawi tu. jangan harap! confirm dia baca yang rumi terus. tak buang masa. iyelah kan, masyarakat kita kan sentiasa sibuk(?).
kalau anda terfikir "bubuh terus tulisan jawi. hapuskan rumi terus. bila semua signboard tulisan jawi takde pilihan dah, kena belajar". Hangpa gila... ada yang terkencing dalam seluar pasal tak dapat cari tandas...kihkihkih...(padahal signage tandas ada tergantung depan mata). itu tak masuk yang terbabas jalan. kang orang baca jalan raja laut dia baca jalan raja liwat. tak ke naya.
kementerian pendidikan kena buat sesuatu....
perkasakan jawi diperingkat sekolah rendah...
masih tak lewat lagi...
yang lewat bila tulisan jawi pupus dan tiada siapa tahu apa itu jawi. "hah, jawi?! Apa itu jawi?!

By maniz on 14/10/2009 17:41 Tiada comment
jadikan jawi wajib
saya mualaf (lebih 10 tahun) dan alhamdulillah boleh membaca tulisan jawi walaupun tak lancar. saya boleh menulis jawi tapi kekadang bunyinya betul kekadang bunyinya pelik dan kekadang tak bunyi langsung... hehehe.
saya masih ingat masa saya darjah 1 dan 2 (tahun 1983/84) semua murid wajib mempelajari jawi (pendidikan moral belum diperkenalkan lagi).
dari situ walaupun dah lama tinggal saya masih mengenal huruf-huruf jawi yang tidak bersambung.
selepas pendidikan moral diperkenalkan, murid non-muslim tidak lagi didedahkan dengan pelajaran jawi.
antar isunya (?) kononnya subjek jawi adalah subjek agama Islam. siapa yang belajar jawi ertinya mempelajari agama Islam yang mana ia cukup sensitif bagi ibubapa non-muslim.
hakikatnya, tepuk dada tanya selera.
saya mencadangkan agar subjek jawi diperkenalkan semula kepada murid/pelajar non- muslim.
sesuatu perlu dilakukan untuk memartabatkan tulisan jawi di Malaysia khususnya yang mana suatu waktu dahulu banyak digunakan.
kalau signboard boleh letak tulisan cina, tamil dan arab (bahasa arab) kenapa tidak tulisan jawi (bahasa Malaysia).

By meme on 08/10/2009 21:38 1 comment
subjek agama islam dan jawi .
gembiranya saya bila dapat website ni.......dari tahun lepas cari cara nak buat soalan latih tubi untuk soalan pengetahuan agama islam dan jawi tahun 2 (darjah 2) . Now anak saya dah tahun 3 nak akhir tahun lagi....... pening kepala. semua A+ , bila bab agama dan jawi....... x lepas 80. kalau boleh tolong le....sesapa ustazah ke ustad ke yang boleh buat soalan- soalan untuk bebudak tahun 3, 4, 5,6 ikut topikal kbsr. Ada buku latihan dipasaran tapi siap dengan tulisan rumi.... so dia baca yang rumi, Yang tulisan jawi saja... tak ikut silibus topikal kbsr....... harap boleh tolong.


Blog Archive

2013
December (1)
January (5)
2012
December (2)
October (1)
August (1)
May (1)
May (1)
March (1)
March (3)
January (26)
2011
December (29)
August (1)
July (3)
July (4)
May (4)
May (3)
March (3)
March (4)
January (9)
2010
December (2)
October (2)
October (3)
August (2)
July (4)
July (6)
May (7)
May (4)
March (1)
March (5)
January (9)
2009
December (2)
December (5)
October (5)
October (9)
August (11)
July (6)
July (4)
May (3)

Terms & Conditions | Privacy | Contact Us | W3C Help | Login

Best viewed with Firefox 3.5 and above. Screen resolution 1280 X 1024
Copyright © 2006-2013. Ejawi.net. Developed by
Nik Muhammad bin Nik Abdul Kadir
ITQAN Network Management & Services

Ejawi applications available for free to all users who visit this site. Any use is subject to the terms and conditions set by the Ejawi. Ejawi not be liable for any claims due to the use of this site. Contact us at cmd_safhah [at] yahoo [dot] com